Zelfbeeld en succes met afvallen

Succes met afvallen?
Karina de Groot, gz-psycholoog en coach, ©Psy-Image

Succesvol afvallen valt niet mee. Het lijkt eenvoudig: gewoon minder eten en meer bewegen. Dat is alles. Maar helaas, het werkt vaak niet. Het volgen van een dieet wordt zelfs genoemd als een risicofactor voor dik worden.
Succesvol afvallen heeft dan ook niet alleen te maken met het volgen van een dieet, maar met gedragsverandering en het doorbreken gewoontes. Om je gedrag te veranderen moet je echter vrij sterk in je schoenen staan. En daar komt je zelfbeeld om de hoek kijken.

Zelfbeeld en afvallen
Zelfbeeld en afvallen hebben veel met elkaar te maken. Sommige mensen die dik zijn ontwikkelen een minder goed zelfbeeld. De volgende gedachte komt regelmatig voor: ik ben dik, ik ben minder aantrekkelijk en daarom ben ik als mens minder waard. Een irreële, maar heel geloofwaardige gedachte.

Ook wordt er regelmatig minder positief gesproken over dik zijn. Mensen die problemen hebben met afvallen worden soms (en onterecht) gezien als slap of weinig consequent. Het willen afvallen en daarin mislukken, doet je zelfvertrouwen en zelfbeeld ook geen goed. Het is heel begrijpelijk dat mensen het dan ook gewoon opgeven om af te vallen.

Andersom geldt ook: als je weinig vertrouwen hebt in jezelf, is het vaak moeilijker om af te vallen. Allerlei gevoelens zoals onzekerheid, somberheid, en spanning kunnen er voor zorgen dat het moeilijker is om een dieet vol te houden. Emoties geven vaak aanleiding tot bepaalde gedachten. Die gedachten zorgen ervoor dat je het gedrag dat je graag wilt uitvoeren, toch niet doet. Grip krijgen op je mentale, soms onbewuste, gedachtepatronen kan helpen om met meer succes af te vallen.

Waar beginnen?
Als het lukt om af te vallen, krijg je meer vertrouwen in jezelf. Als je meer zelfvertrouwen krijgt, heb je vaak meer succes met afvallen. Waar te beginnen? Het maakt denk ik niet echt uit waar je begint, als je maar begint. Je kunt zelfs beide tegelijk doen: zowel meer kracht of zelfvertrouwen opbouwen om je eetgedrag aan te pakken, als een goed programma volgen om af te vallen.

Mijn site gaat natuurlijk over zelfbeeld en zelfvertrouwen. Doe er je voordeel mee.
Lees bijvoorbeeld het stukje over zelfwaardering.
Doe de zelfbeeldtest als je die nog niet gedaan hebt.
En als het je aanspreekt, lees dan de cursus Denk je sterk. Daar staat in hoe je meer vertrouwen kunt opbouwen. Ook leer je hoe je met je gedachten je gedrag kunt beïnvloeden.

Via internet is er natuurlijk ook veel informatie over diëten te krijgen. Naar mijn idee is het belangrijkste dat je een dieet ook lang kunt volhouden, dus dat het bij jou als persoon past. Er is niet één beste dieet, maar misschien wel een dieet dat het best bij jou past, en dat je ook op de langere termijn in je levensstijl kan inpassen.  

Veel succes, Karina de Groot

 

Copyright Psy-Image. Deze informatie kunt u vrij kopiëren of delen met anderen (graag zelfs) mits de naam van de auteur, de naam van de website en de copyrightinformatie intact blijven.